Dlaczego choć okres to rzecz kompletnie naturalna, wciąż nie mówimy o nim otwarcie? Czemu menstruacja wciąż bywa traktowana jako temat wstydliwy, a w większości reklam podpasek czy tamponów wciąż musimy oglądać niebieski płyn tak jakby czerwony kolor był czymś szokującym? Właśnie do tych pytań odnosi się Your KAYA w swoim najnowszym projekcie. Wideo #mensTRUEacja ma na celu oswajanie społeczeństwa z okresem i zdecydowanie bardziej niż klasyczną reklamę przypomina kampanię społeczną. Film został wyreżyserowany przez Martę Mach, redaktorkę naczelną magazynu „Zwykłe Życie” i wyprodukowany przez Mateusza Bzówkę z Bulletproof Warsaw. Na ekranie zobaczycie 3 super dziewczyny – Martę, Agatę i Anahitę.

– Planując tę kampanię od razu zakładaliśmy, że nasze produkty zagrają w niej rolę bardzo drugoplanową – opowiadają nam Kaja i Marek, twórcy marki. – Najważniejsze było dla nas zmierzenie się z tym, jak najczęściej jest przedstawiana menstruacja w popkulturze i pokazanie, że okres to wcale nie scena z horroru, brokatowy pył między nogami, a już na pewno nie białe spodnie i swawolne tańce na kwiecistej polanie. To jeden z najbardziej naturalnych elementów kobiecości, którego nie musimy się wstydzić i go ukrywać. Pierwsza część wideo nawiązuje do tych stereotypów, a druga, bardziej dziewczęca i przyjemna, właśnie do naturalności – zaznaczają założyciele Your KAYA.

Postanowiłyśmy zapytać też Kaję i Marka, jak znaleźli dziewczyny, które wystąpiły w kampanii. – Poszukiwania bohaterek kampanii rozpoczęliśmy od publikacji ogłoszenia na Facebooku Your KAYA i choć nie zdradziliśmy w nim zbyt wielu szczegółów, to odzew był naprawdę niesamowity! Zgłosiło się do nas tak wiele cudownych dziewczyn, że wybranie tych trzech wcale nie było proste – komentują twórcy Your KAYA. – Od początku wiedzieliśmy, że szukamy bohaterek, które będą się od siebie różnić, bo dzięki temu większej grupie dziewczyn będzie łatwiej się z nimi utożsamiać. Chcieliśmy, by były to osoby naturalne, otwarte, z pewną dozą luzu i dystansu wobec samych siebie i musimy przyznać, że udało nam się to osiągnąć w stu procentach. Castingiem zajęła się scenopisarka i reżyserka naszego wideo Marta Mach wraz z naszym zaprzyjaźnionym producentem Mateuszem Bzówką, więc to im należą się podziękowania za te genialne wybory – zaufaliśmy Marcie i Mateuszowi w pełni i to był strzał w dziesiątkę!

1 your kaya

Kim są bohaterki kampanii #mensTRUEacja, jakie są ich historie? Agata (z krótszymi włosami) to studentka grafiki na warszawskim ASP. Jak sama mówi, to właśnie wartości, jakie ta szkoła przedstawia, pomogły jej w prawidłowym postrzeganiu menstruacji i kobiecości na co dzień, a także w czynnej walce z antykobiecą polityką. Anahita (rodowita Iranka urodzona w Warszawie z przepiękną burzą czarnych włosów) pracuje w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Jest chyba najspokojniejszą z naszych bohaterek, a na udział w kampanii zdecydowała się raczej spontanicznie, sama przyznaje, że na początku miała moment zawahania, czy na pewno da sobie radę z tym tematem, ale teraz dzień nagrań wspomina jako jeden z jej ulubionych momentów 2018 roku! Za to Marta (z długimi rudymi włosami) ani przez sekundę nie zastanawiała się nad tym, czy wziąć udział w tym projekcie. Praca na planie nie jest jej obca, więc i tym razem czuła się jak ryba w wodzie. Chwilowo robi sobie przerwę od szkoły i marzy o pracy w kinie, bo jak sama mówi najcenniejsze są dla niej emocje zawarte w filmach, a wychwytywanie tego, czego inni zwykle nie widzą, sprawia jej ogromną radość – opowiadają Kaja i Marek. Zaznaczają też, że choć dziewczyny bardzo się różnią, wszystkie trzy łączy otwartość na tematy związane z kobiecym ciałem i właśnie to sprawiło, że ekipie świetnie się współpracowało.

Zapytałyśmy też twórców marki, z jakimi reakcjami odbiorczyń się spotykają, biorąc pod uwagę, że mówią o okresie absolutnie wprost. – Reakcje są naprawdę bardzo różne, prawie zawsze skrajne. Znakomita większość dziewczyn, które udaje nam się zainteresować na tyle, by podzieliły się na forum swoją opinią, bardzo pozytywnie reaguje na to, że robimy coś innego, mówimy o menstruacji w sposób otwarty, że nazywamy rzeczy po imieniu i przedstawiamy je w rzeczywisty, lecz przy tym w bardzo minimalistycznej i estetycznej formie. Po drugiej stronie „barykady” znajdują się kobiety, które czują się obrzydzone tym, co pokazujemy. Nie podoba im się to, że w naszych postach i reklamach używamy słów takich jak pochwa i macica, że pokazujemy krew i mówimy o rzeczach, o których raczej się nie mówi. Ale to dobrze! To wywołuje dyskusję, często bardzo gorącą, w którą angażują się obie grupy. Dzięki temu znów jesteśmy w stanie dotrzeć szerzej i mocniej zwrócić uwagę na to, że warto dbać o własne zdrowie – opowiadają nam Kaja i Marek. Skoro w tym roku dokument „Okresowa rewolucja” zdobył Oscara, to czas najwyższy, by i w Polsce zaczęło się więcej o menstruacji mówić, poruszając zagadnienia związane ze zdrowiem, kwestiami ekonomicznymi i kulturowymi połączonymi z menstruacją. Najnowsza kampania Your KAYA to z pewnością krok w dobrą stronę.

2 your kaya

3 your kaya

4 your kaya

 

Więcej o marce możecie przeczytać w wywiadzie, który jakiś czas temu przeprowadziłyśmy z Kają i Markiem.

Fot. Krystian Lipiec/ Bulletproof Warsaw