Angola, Mali, Senegal, Ghana, Nigeria i Etiopia – to tylko część krajów, z których pochodzą muzycy, którzy odwiedzą w tym roku Polskę w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Każdy z nich, z pomocą dźwięków i słów, opowie nam swoją historię, ale również historię swojej rodzimej społeczności, tradycji, kultury. Za sprawą muzyki odbędziemy więc podróże do różnych zakątków świata. To jedyna taka okazja, bo Festiwal Skrzyżowanie Kultur jest największym w Polsce wydarzeniem poświęconym world music. Teraz czas na pytanie, na które wszyscy czekają, a mianowicie: kto pojawi się na scenie? Koncert inauguracyjny rozpocznie Waldemar Bastos, wokalista o portugalskich korzeniach urodzony na pograniczu Angoli i Konga. Siłą jego muzyki są wartości uniwersalne: nadzieja, pojednanie i harmonia pomiędzy ludźmi. Swój przekaz artystyczny formuje słowem i melancholijnym głosem. Drugi koncert należy do wielkiej malijskiej gwiazdy – Rokii Traoré. To wokalistka, kompozytorka i poetka łącząca elementy muzyki z rodzinnego kraju z wpływami rocka, bluesa i soulu. Artystka przywiezie do nas własne opowieści – historię Malii i współczesne problemy życia codziennego.

Niespodzianką tegorocznej edycji będzie przyjazd Mulatu Astatke – etiopskiego wizjonera określanego mianem twórcy „ethio-jazzu”. Jego historia kariery to również historia muzycznej podróży przez trzy kontynenty, a także wzajemnego przenikania się wielu stylów i gatunków. Na scenie zobaczymy też legendarną formację z Senegalu – Orkiestrę Baobab. Ich muzyka stanowi esencję stylu afro-kubańskiego. Do grona artystów dołączy również Nneka – wszechstronnie utalentowana nigeryjska wokalistka, która w wieku 19 lat wyjechała do Niemiec na studia. Jak sama przyznaje, pisanie piosenek i śpiewanie pomagały jej wówczas złagodzić samotność, szok kulturowy i tęsknotę za krajem.

Z kolei Kinga Ayisobę można przedstawić jako charyzmatycznego „króla” muzyki kologo z północno-wschodniej Ghany. Świat słów i dźwięków Kinga Ayisoby to bezkompromisowe i sugestywne teksty połączone z hipnotyczną, mocną muzyką i ekstatycznym tańcem, a także opowieść o tradycji, muzyce teraźniejszości i przyszłości. Tegoroczną edycję festiwalu odwiedzi również tunezyjsko-francuska grupa – Ifriqiyya Electrique. Ich muzyka to postindustrialne doświadczenie współczesnej interpretacji hipnotycznego tunezyjskiego rytuału Banga. Artyści słowem i dźwiękiem opowiadają o przodkach, czyli oswobodzonych niewolnikach żyjących na pustyni tam, gdzie tradycyjne afrykańskie wierzenia splatały się z elementami islamu, tworząc formy kultów animistyczno-muzułmańskich. Ich występy to połącznie muzyki i transu, który ma na celu wstrząs i szeroko pojęte uzdrowienie – jest wyzwaniem i konfrontacją.

Niezwykle ciekawie zapowiadają się również muzyczne projekty specjalne festiwalu. Punktem wyjścia w tworzeniu ich koncepcji było znaczenie słów, ich brzmienie, barwa oraz historie zapisane w muzyce. Podczas Sounds Like Poland zostanie zaprezentowany polsko-perski projekt „When masters meet”, który jest wynikiem współpracy dyrektor kreatywnej festiwalu Marii Pomianowskiej z Hooseinem Alizadehem. Głównym mottem projektu jest skupienie na duchowym aspekcie sztuki. Artyści zgodnie twierdzą, że wystarczy kilka nut, lekki ozdobnik, ćwierćton czy delikatny melizmat, aby stworzyć głęboko poruszające dzieło. Kolejnym projektem specjalnym – tym razem podczas bloku Kolektyw Europa – będą „Romowie Europy”Agata Siemaszko zaprosiła do współpracy zespół Laćhe Lavutaraoraz Kalmana Balogh’a, potomka jednej z najsłynniejszych dynastii cygańskich muzyków na Nizinie Panońskiej. Wszyscy zaproszeni goście wywodzą się z wielopokoleniowych, muzykanckich rodów, kontynuujących tradycję profesjonalnego i wirtuozowskiego muzykowania. Zapowiada się więc energetyczne i pełne emocji spotkanie.

Podczas Sounds Like Poland wystąpią również WoWaKin Trio oraz Bester Quartet. Pierwsza grupa łączy różne doświadczenia muzyczne, swobodnie i brawurowo interpretując tradycyjny repertuar polskiej wsi, drugi natomiast to formacja z odważnym programem opartym na kompozycjach własnych łączących muzykę klezmerską z elementami klasyki, jazzu, awangardy, nurtu world beat z improwizacją włącznie. Festiwal zamknie m.in. koncert gościa z Brazylii. Tiganá Santana to młody wokalista i gitarzysta sięgający głęboko do afrykańskich korzeni muzyki brazylijskiej. Zachwyca swoją delikatnością i subtelną, a zarazem przykuwającą uwagę barwą głosu.

Jak co roku nie zabraknie również programu bezpłatnych wydarzeń towarzyszących, o których będziemy was jeszcze informować. Z radością patronujemy Festiwalowi Skrzyżowanie Kultur i mamy nadzieję, że zachęcimy też was do rozsmakowania się w muzyce z różnych stron świata, a także uczestnictwa w spotkaniach, które będą mieć na celu celebrowanie różnorodności i szerzenie tolerancji. Pełen program znajdziecie poniżej.

14. Festiwal Skrzyzowanie Kultur plakat

 

PROGRAM 14. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

16 września (niedziela)

godz. 11:00 - Małe Skrzyżowanie Kultur: koncert dla dzieci „Rozśpiewany las” w wykonaniu zespołu Whislteberries (Irlandia, Polska)

godz. 19:00 – Koncert inauguracyjny: Waldemar Bastos (Angola), Rokia Traoré (Mali)

17 i 18 września (wtorek i środa) – wydarzenia towarzyszące

 

19 września (środa)

godz. 19:00 – SOUNDS LIKE POLAND: Wowakin Trio, Bester Quartet, Maria Pomianowska i Hossein Alizadeh (Iran)

 

20 września (czwartek)

godz. 19:00 – KOLEKTYW EUROPA: Agata Siemaszko i Laćhe Lavutara (Polska, Słowacja, Węgry), Orchestra Baobab (Senegal)

 

21 września (piątek)

godz. 19:00 – DANCING COCKTAIL: King Ayisoba (Ghana), Nneka (Nigeria/Niemcy), Ifriqiyya Electrique (Tunezja, Francja)

godz. 23:00 – Bar Studio / DJ set

 

22 września (sobota)

godz. 19:00: Tiganá Santana (Brazylia), Mulatu Astatke (Etiopia)

godz. 23:00 – Bar Studio / DJ set

 

Bilety do kupienia za pośrednictwem sieci sprzedaży eBilet.pl oraz na stronie www.festival.warszawa.pl

Karnet na cały festiwal (16, 19, 20, 21 i 22 września) - 150 zł 

Bilet na pojedynczy koncert – 40 zł 

Koncert dla dzieci „Rozśpiewany las” – 20 zł (do lat 3 wstęp bezpłatny).

Organizatorem festiwalu jest Miasto st. Warszawa oraz Stołeczna Estrada

 

Fot. materiały prasowe