To już 12. edycja Pięciu Smaków. Przez te lata festiwal przybliżający polskiej widowni kino Azji zdobył już zarówno uznanie branży, jak i oddane grono widzów. Jednocześnie zainteresowanie azjatycką kulturą w naszym kraju stale rośnie. Jeśli nie mieliście jeszcze okazji rozsmakować się w azjatyckich filmach, warszawski festiwal będzie ku temu najlepszą okazją. Między 14 a 21 listopada skierujemy wzrok na Daleki Wschód, a przyglądać będziemy się w dużej mierze zagadnieniom politycznym i społecznym, gdyż wysuwają się one na pierwszy plan w wielu prezentowanych w tym roku filmach. Co konkretnie znajdziemy w repertuarze?

Jeśli nie wiecie, od czego zacząć przygodę z azjatyckim kinem, przyjrzyjcie się sekcji Asian Cinerama, którą od ubiegłego roku twórcy festiwalu współtworzą wraz z Akademią Azjatyckich Nagród Filmowych. W sekcji same „pewniaki” – filmy, które zdobyły już liczne nagrody, uznanie krytyków, ale i publiczności. Np. „Młodość” Feng Xiaoganga, czyli opowieść o Rewolucji Kulturalnej w Chinach widzianej oczami grupki wkraczających w dorosłość artystów, którzy zajmują się przygotowywaniem spektakli dla wojska. Uniwersalne doświadczenia związane z dojrzewaniem – pierwsze miłości, przyjaźnie i dylematy co do przyszłości – mieszają się tu z wielką, bezwzględną polityką.

1 festiwal pieciu smakow

kadr z filmu „Belladonna Smutku”

2 festiwal pieciu smakow

kadr z filmu „Dukun”

Jak co roku w programie znajdziecie też filmy prezentowane w konkursie Nowe Kino Azji. Ta sekcja to doskonała okazja, by przyjrzeć się bliżej młodym, obiecującym twórczyniom i twórcom z Azji, którzy nie boją się formalnych eksperymentów, mają świeże spojrzenie. W tym roku zobaczymy między innymi „Kronikę czułości” Yang Mingming – historię skomplikowanej relacji matki i córki, które nie potrafią przeskoczyć pokoleniowego konfliktu. To będzie starcie dwóch silnych, neurotycznych kobiet, a w tle dynamicznie zmieniające się Chiny. Inna pozycja, na którą warto zwrócić uwagę to „Umrzesz jutro” w reżyserii Nawapola Thamrongrattanarita. To błyskotliwy filmowy esej o śmierci składający się z sześciu bardzo różnych historii. Długo nie wychodzący z głowy i zachwycający wizualnie!

W tym roku dużo miejsca poświęcono też awangardowym animacjom, zarówno tym nowszym, jak i bardziej klasycznym. My najbardziej czekamy na pokaz obrazu „Belladonna Smutku”, o którym już pisałyśmy. Niezwykle odważna animacja z lat 70. w reżyserii Eiichi Yamamoto to historia żyjącej w średniowiecznej Francji dziewczyny, która w noc poślubną zostaje zgwałcona przez feudała i postanawia się zemścić. Z czasem bohaterka zyskuje coraz większy posłuch w wiosce, zaczyna zarabiać jako lichwiarka, podjudza lud przeciwko władzy, propaguje wolną miłość. W średniowieczu coś takiego nie może skończyć się dobrze. „Belladonna Smutku” w nowatorski sposób mówiła o kobiecej seksualności, oglądana po latach wciąż intryguje i nie traci na aktualności.

Podczas wydarzenia coś dla siebie znajdą też wielbiciele filmowych maratonów. Na kilkanaście dni przed rozpoczęciem festiwalu jak zwykle odbędzie się Azjatycka Noc Grozy. A już w trakcie festiwalu będzie okazja obejrzeć kilka odcinków nowatorskiego serialu „Folklor” zrealizowanego przez HBO Asia. Do pracy przy serialu zaproszono sześciu wybitnych twórców kina azjatyckiego, a każdy z nich opowiedział przerażającą historię inspirowaną ludowymi podaniami z Azji. Ostatni maraton – „Ciche zmory” – to okazja do obejrzenia naraz kilku animacji z programu.

3 festiwal pieciu smakow

kadr z filmu „Hotel nad rzeką”

5 festiwal pieciu smakow

kadr z filmu „Młodość”

7 festiwal pieciu smakow

kadr z filmu „Mord”

Co jeszcze szykują w tym roku organizatorzy Pięciu Smaków? Jak zwykle wydarzenia towarzyszące. Cykl bezpłatnych wykładów w MSN na Pańskiej, podczas których będzie okazja poznać lepiej polityczne realia krajów, z których pochodzą filmy i pogłębić poruszane na ekranie tematy. W holu centrum festiwalowego w Kinotece, we współpracy z nowo powstałą księgarnią Tajfuny, zostanie natomiast zaaranżowana przestrzeń dla wszystkich miłośników literatury. Za Tajfuny odpowiada Karolina Bednarz, autorka książki „Kwiaty w pudełku”, której tekst o podejściu do menstruacji w Japonii mogliście znaleźć w jednym z numerów „G’rls ROOM”. Będzie i coś dla dzieci – spektakl inspirowany japońską ludową bajką „Tatsu Taro, syn smoka” – i wielbicieli kuchni, którzy będą mogli zapisać się na warsztaty z przyrządzania onigiri.

Pełen program 12. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków znajdziecie na stronie wydarzenia. A my zachęcamy do rozsmakowania się w kinie Azji w listopadzie.

Fot. materiały prasowe