Miejska oaza, w której odpoczywasz od zgiełku Lizbony – tak o Inspira Santa Marta mówi Nicolas Roucos, manager hotelu. W bliskich zaułkach głównego deptaku Lizbony, Avenida da Liberdade, kryje się niepowtarzalne miejsce. Pojechaliśmy. Sprawdziliśmy. I z czystym sercem Wam polecamy. 

Lizbona. Rua de Santa Marta wije się tuż przy bulwarze Avenida da Liberdade. Wystarczy przejść między butikami Prady czy Cartier, pobłądzić po uliczkach, a gdzieś między szpitalem, pastelarią a kolejnym kościołem, pod numerem 48, znajdziemy się przed dyskretną, wiekową fasadą. Za drzwiami zostawiamy hałaśliwą energię miasta, by odnaleźć równowagę w Inspira Santa Marta Hotel. Inspiracja to nadużywane słowo, lecz tym razem bez niego się nie obejdziemy. To czterogwiazdkowy hotel ze SPA, którego wystrój przygotowano zgodnie z filozofią Feng Shui i gdzie zjemy bezglutenową kolację dla wegan – a do tego zaangażowany społecznie i ekologicznie. O sekretach tego niezwykłego miejsca opowiada nam jego manager, Nicolas Roucos.

 

O Inspira Santa Marta Hotel mówi się, że to „miejska oaza”. Skąd to określenie?

Lizbona to miasto pełne energii, wciąż coś tu się dzieje, jest głośno, intensywnie, dynamicznie. Kiedy wchodzisz do hotelu, uciekasz od hałasu miasta. Za naszymi drzwiami znajduje się oaza spokoju.

1

W jaki sposób technologia i środowisko naturalne inspirują was jednocześnie?

Idea Inspira Santa Marta Hotel opiera się na koncepcie środowiska i żywiołów, co ściśle łączy się z filozofią Feng Shui. Wierzymy w zrównoważony rozwój – zarówno finansowy, jak i społeczny czy właśnie środowiskowy. To wszystko ma swoje odniesienie w dobrobycie i dobrym samopoczuciu, które zapewnia Feng Shui. Wyraża się to nie tylko w dekoracjach hotelu, ale i w harmonii pomiędzy przestrzeniami – tu przepływa energia. Opieramy się na holistycznej wizji wspomnianej miejskiej oazy – naszym celem jest zapewnienie gościom miejsca, które nie przypomina innych hoteli. Jesteśmy jedynym czterogwiazdkowym hotelem, który posiada SPA w samym centrum miasta.

 

Udzielacie się też społecznie. Wiem, że uczestniczycie w programie Water Aid…

Tak, to jedna z najbardziej medialnych akcji, w których bierzemy udział. Woda w naszym hotelu jest filtrowana, podajemy ją w zakręconych, szklanych butelkach z banderolą. Oczywiście woda poddawana jest wszelkim testom. Sugerowana cena takiej recyklingowanej wody to 2,5 euro za butelkę wypitą w hotelu, a jeśli ktoś chce ją wziąć ze sobą – 5 euro. Wszystkie zyski przekazujemy do organizacji pozarządowej Pump Aid-Water For Life. Zajmuje się ona budowaniem pomp wodnych w Afryce, uczy też miejscowych, jak o nie dbać. Współpracujemy z tą organizacją już 5 lat, a co roku sponsorujemy nową pompę. Ale to tylko jeden przykład naszych działań z myślą o ekologii i pomaganiu innym. Z naszego przychodu z każdego wynajmowanego pokoju zbieramy 25 centów, a pod koniec roku zebraną sumę przekazujemy na konkretny cel. To sprawdzone projekty – w zeszłym roku wsparliśmy Wind Turbine Project z myślą o pozyskiwaniu zielonej energii, w tym roku zapewne przekażemy tę kwotę jakiejś lokalnej organizacji. Współpracujemy z wieloma – nasz ścienny ogród w SPA udekorowało stowarzyszenie osób autystycznych, sprzedajemy też rękodzieła ich autorstwa w recepcji – przekazujemy im cały zysk ze sprzedaży. Prowadziliśmy też wspólne akcje ze stowarzyszeniem portugalskich Amazonek, stowarzyszeniem pomocy dzieciom chorującym na raka, lizbońskim związkiem niewidomych, oddajemy też jedzenie bezdomnym…

2

To robi wrażenie. Wasza troska o środowisko jest widoczna już w samych pokojach, gdzie umieściliście oddzielne kosze do recyklingu.

Jeśli chodzi o środowisko, próbujemy zrobić wszystko, co w naszej mocy. Zaczynamy recykling już w sypialniach, nasze wózki personelu sprzątającego też są podzielone według surowców, co usprawnia cały cykl utylizacji. Inne hotele wrzucają wszystko naraz i dopiero później dzielą na szkło, plastik, papier i odpady; ale skąd pewność, że robią to prawidłowo? My zwracamy uwagę też na chociażby zdrowe produkty kosmetyczne – opakowania nadają się do recyklingu, a same kosmetyki są biodegradowalne, to znaczy, że nie mają negatywnego wpływu ani na skórę, ani na wodę czy rury kanalizacyjne. Mamy bardzo surową politykę względem zużycia i jakości wody. Wszystkie krany są pod nieustanną kontrolą, używamy też urządzenia kontrolującego, by zminimalizować zużycie wody. U nas nie weźmiesz energetycznego prysznica, tylko bardziej przypominający ulewny deszcz, co też jest bardzo przyjemne, a do tego oszczędzamy zapewne połowę z tego, co zużywamy w domu. Toaleta ma dwie opcje spłukiwania. Ciepła woda jest podgrzewana przez panele słoneczne. Jesteśmy zapewne jedynym hotelem w Portugalii, który kupuje zieloną energię ze sprawdzonych źródeł – i to tylko dlatego, że nie możemy wyprodukować jej sami. Jeśli mielibyśmy miejsce na biomasę lub cokolwiek innego, z pewnością byśmy się zdecydowali na własną produkcję. Także nasze oświetlenie jest zoptymalizowane, by nie marnować energii.

 

Podoba mi się tutejsze oświetlenie – jest klimatyczne i relaksujące.

Są różne warianty oświetlenia, wypróbowałaś je? Zależy nam na tym, by gość czuł się jak najbardziej komfortowo. Pytałaś, w jaki sposób może nas inspirować technologia – w każdym pokoju znajduje się media hub, taki ośrodek dla wszystkich przenośnych urządzeń elektronicznych. Możesz podłączyć tam smartfona czy aparat (albo przekazać dane via Bluetooth) i np. na ekranie telewizora wyświetlać swoje zdjęcia albo prezentację. Chcesz posłuchać piosenki z YouTube – wystarczy, że podłączysz swoje urządzenie do media hub. Staramy się też nie drukować dokumentów w naszym hotelu. Nakłaniamy naszych gości, by poprzestali na fakturach, które wysyłamy mailem.

3

Kiedy powstał budynek hotelu Inspira Santa Marta? To obiekt historyczny?

Tak, sam budynek został wzniesiony w XVII wieku jako pałac. Z biegiem czasu jego przeznaczenie się zmieniało – w lata 70. XX wieku miała tu miejsce fabryka. Renowację rozpoczęliśmy od podstaw – w myśl zachowania dziedzictwa (nasz budynek jest wpisany na listę zabytków, których fasady nie można zniszczyć) odnowiliśmy fasadę, jednak wnętrze jest zupełnie nowe. Uważam, że w efekcie powstał bardzo interesujący kontrast – z zewnątrz widzisz jedynie wiekową fasadę, a po wejściu do środka czeka na ciebie nowoczesność.

 

Czy tworząc Inspira Santa Marta Hotel współpracowaliście z terapeutą, ekspertem filozofii Feng Shui?

Tak, od samego początku, jeszcze od etapu, gdy projekt hotelu był rozrysowany na planach, pracował z nami doradca Feng Shui. To on dawał instrukcje architektom wnętrz, co jest ważne. Każdy pokój ma przypisany żywioł charakterystyczny dla filozofii Feng Shui. Nie pamiętam, jaki jest twój – czy w twoim pokoju jest różowawa tapeta?

4

Nie, podejrzewam, że mój pokój reprezentuje żywioł Ziemi – dywan jest ciemny i szorstki.

Tak, to musi być właśnie Ziemia. Dla zainteresowanych tematem gości obliczamy przynależny im żywioł, po czym rezerwujemy odpowiedni dla nich pokój. Większość klientów nie jest świadoma, że mamy takie usługi, ale niektórzy chętnie z nich korzystają. Kierujemy się też pewnymi zasadami: biznesmenom proponujemy pokoje żywiołu Wody albo Metalu, bo te elementy mają właściwości uspokajające, a na przykład takie Drzewo podbija energię. Oczywiście Ogień najlepszy jest dla par w podróży poślubnej. Ziemia zaś to żywioł neutralny. Feng Shui było obecne w naszym projekcie od początku – nawet we foyer możesz zobaczyć zastosowane zasady. Mamy tu odpowiedniki elementów Drzewa, czyli drewno, jest harmonia pomiędzy barwami i przestrzenią. Jedyny problem był z Wodą – uznaliśmy, że akwarium byłoby wbrew konceptowi zrównoważonego rozwoju.

 

SPA także było w planach hotelu od początku?

Tak, to była dla nas jasna sprawa – nie ma miejskiej oazy bez SPA. Chcieliśmy stworzyć tu atmosferę schronienia od codziennego świata, jak w odległych od miast resortach. Tam zawsze jest SPA.

5

A co z kuchnią? Korzystacie z lokalnych produktów?

Oczywiście, to też ważne dla zrównoważonego rozwoju. W naszej kuchni serwujemy dania typowe dla regionu śródziemnomorskiego – to jedna z najzdrowszych diet świata, popularna także przez to, że jest uznana za światowe dziedzictwo UNESCO. Chef naszej kuchni jest zwolennikiem lokalnych produktów, na przykład zamiast tak wyszukanych ryb jak labraks, który zresztą jest droga i pochodzi z Morza Północnego, promuje ryby z naszych wód. W naszym menu znajdziesz makrele i sardynki, nie wstydzimy się portugalskich ryb – z nich też można przygotować niesamowite dania. Warzywa i owoce pozyskujemy od tutejszych farmerów, sprawdzonych źródeł. Nie wszystko udaje się nam zdobyć organiczne, ale próbujemy. Serwujemy wyłącznie wina portugalskie, nie ma sensu, byśmy podawali np. wina z Francji. W naszej restauracji są również dania z myślą o alergikach, na przykład dla osób nietolerujących gluten, a także wegan. Jesteśmy jedynym w Lizbonie hotelem, który ma certyfikat gluten-free.

 

Czy odczuwacie kryzys ekonomiczny? A może ponieważ wasz hotel jest tak inny, nie macie z tym problemów?

Owszem, kryzys wciąż panuje, ale nie dotyczy on turystyki. Dla portugalskiej gospodarki turystyka okazała się błogosławieństwem. Wydaje się, że właśnie w tym momencie niektórzy odkryli na mapie Portugalię – zwłaszcza Francuzi zaczęli chętniej nas odwiedzać. W Lizbonie, gdziekolwiek się nie udasz, słyszysz język francuski. W naszej branży mieliśmy dwa wspaniałe lata, powstają nowe hotele, inne wciąż prosperują. Ale Inspira Santa Marta Hotel różni się od nich wszystkich.

pleng

 

Urban oasis, where you can forget about turmoil of the Lisbon – that is the description of the Inspira Santa Marta Hotel, which was given by Nicolas Roucos, its manager. Close to the greatest promenade in Lisbon, Avenida da Liberdade, there’s the unique retreat hidden.

Lisbon. Rua de Santa Marta writhes near the Avenida da Liberdade. You just have to sneak between Prada or Cartier shops, then wander around, and finally you find it: somewhere in between the hospital, pastelaria and another church, under the number 48, there is an old, unobtrusive façade. You may left the noise of the city outside and try to rediscover the harmony in Inspira Santa Marta Hotel. Inspiration tends to be worn out word, but here it all makes sense. It is 4-star hotel with SPA, which décor was advised by the Feng Shui consultant, and with the restaurant where you can eat gluten-free diner for vegans. Furthermore, it is social and environmental oriented. We talk about its secrets with Nicolas Roucos, hotel’s manager.

Why do you call your hotel „the urban oasis”?

When you come in from the city, and outside it’s very noisy, buoyant. Lisbon is the city that is always hustling and buzzling, and when you are coming here you don’t hear any more noise. You walk in and you feel like in the oasis inside the city.

6

 

How come technology and the environment both inspire you at the same time?

The concept of the environment in our hotel is linked to the Feng Shui concept. We believe in sustainability – financial, social and environmental. All that is linked to wellbeing, which is represented by Feng Shui. It is visible in most of decoration, but also in harmony between the spaces, where the energy flows. All that we have is the holistic vision of urban oasis – basically our goal is to provide our customers with a place which is different. We are the only 4-star hotel with a SPA in the middle of the city.

 

You participate in social actions, for example the Water Aid program…

The water program is the most mediatic. Basically we filter the water here, then water is bottled, caped, sealed. Of course the water goes through tests. What we do is ask customers to contribute 2,5 euros for a bottle when you consume it, if you want to take away it is 5 euros. All proceeds that come from water are channeled to an NGO called Pump Aid-Water For Life. It goes to Africa, where they build water pumps, they also teach the villagers how to maintain them. So we have been sponsoring this for 5 years and each year we funded a new pump. That’s just one of the associations, we have our environmental plan. We take 25 cents out of each room – from our profit, the consumer doesn’t pay for it – and at the end of the year we put that into a project that is certified. Last year it was Wind Turbine Project for raw energy production, this year we’re going to probably sponsor a local association. We work with many of them. Our SPA is decorated with a vertical garden and the decoration was made by the association of autistic people, in exchange we sell the goods they make in the reception. Then we give them the proceeds from that. We also worked with Portuguese breast cancer association, with association of children with cancer, a blind people of Lisbon association, we deliver food to the homeless…

7

 

Impressive! You start with recycling inside the rooms.

In terms of green attitude we want to do everything we can. We recycle in bedrooms, and if you noticed, the attendants have trolleys and those have recycling bins as well, so it all goes from the room directly to the recycling outside and is already segregated. Other hotels put everything together and then recycle, which gives a lot of additional work and then you wonder whether it is done properly. That’s one of the things we do – in all rooms we have healthy beauty products, all the packaging is recyclable, the content is biodegradable, it means that it doesn’t affect the water, the pipes… We have a very strict policy when it comes to water. All our taps are controlled. You don’t have a power shower here, you will have a rain shower, which is comfortable. All the taps have luiting device, so basically what you spend at home for water consumption, you spend probably a half here. Also the toilet has two flushes. All the hot water is produced by solar panels, we buy green energy, so energy is from checked resources only. We are probably the only hotel in Portugal that buys green energy – that’s because we can’t make energy. If we could make energy, we would make it. But we don’t have the space to do it, to have biomass or something else. What we do in regards of energy, we have optimized lighting in the rooms, so the energy consumption is lower.

 

I really like the lighting, it is not so harsh. Very relaxing.

We have different modes, have you tried it? We wanted to make people feel comfortable. You asked me how we use the sustainable technology. In each room you have a media hub, you can connect any device you want, you can do it via Bluetooth, see your presentation, movie or photographs on the TV screen, if you want to see a movie or listen to a song on YouTube, all you have to do is download it on your device and play it on the TV. Also we don’t have printing in this hotel. If people want their invoice we’ll print it, but we ask them to use the emailed one.

8

 

How old is the building of the Inspira Santa Marta Hotel? It is a historical object, isn’t it?

Well, the building was a 17th century palace and then, in the 1970s, it was a factory. We started from scratch. We kept the façade, in Portugal there is a list of buildings where you cannot destroy the façades, so we had to reconstruct it. I think it creates a good contrast to all that is inside – as soon as you come in, everything is new. Only on the outside you see an old façade.

 

Did you cooperate with a Feng Shui therapist?

Yes, we had a Feng Shui consultant involved in the beginning of the project, before the project even came alive, so we worked on the drawing boards. The consultant dictated to the decorators what they should do, so for instance each room has an element characteristic of Feng Shui. I don’t know, what’s yours? Do you have a pinkish wallpaper in your room?

9

 

No, I think it may be Earth, because of the rough, dark carpet.

Yes, it must be Earth. For those who are interested, we calculate your Feng Shui sign and we give you the room that corresponds. Most people aren’t even aware of that, but there are some people who are interested in this. There are some rules as well: if you are a businessman we usually propose the Water room or the Metal room, because Water and Metal are elements that tend to bring down your energy. But for instance a Tree room will bring your energy up. Fire is usually for the honeymoon, Earth is neutral energy. So the Feng Shui was there from the beginning, the consultant was present from the start, and even in this open space you can see the harmony between various elements, in the tones of colors, with the wood and everything. The only thing that we couldn’t bring is Water, because having an aquarium wouldn’t be sustainable.

 

SPA was also included from the beginning?

Yes, we made a very clear decision that we want to have a SPA as one of the services we offer. Without it there will be no urban oasis. You need to feel that the services here are as if you were in a resort, and all resorts have a SPA.

10

 

What about the restaurant? Do you prepare local food here?

Of course, the concept of sustainability works here also. In the restaurant we have Mediterranean cuisine, so it’s healthy – it’s in fashion at the moment because it has been recently voted as the heritage of humanity by UNESCO. We prepare food from local products, our chef is very keen on local products, for example instead of some noble fish like seabass which is very expensive and it’s from North Sea, we’d rather promote our fish from Portugal. It’s better and more sustainable – you will see mackerels or sardines in our menu. And we are not ashamed of it – our chef is preparing very nice dishes with the local fish. We get our greens from protected areas, our fruits from national farmers, unfortunately it is not always possible to get organic products, but we concentrate on local – all our wines are local wines, because we don’t need French wines. We are also aware of health conditions like food allergies, we have the only hotel restaurant that is gluten-free certified. We are open for all people suffering from celiac disease, people who are vegan and so on.

 

I know that here in Portugal the recession continues, do you feel that? Or does a hotel like yours, because it is different from others, not have any problems?

The recession is felt, but probably outside of tourism. Portugal is blessed by the tourism, It would seem that some people – like the French – suddenly discovered Portugal on the map. In Lisbon everywhere you walk, you hear French. Tourism is doing a pretty good job to the market. We had two excellent years in tourism in Lisbon, there are hotels growing everywhere now. But Inspira is no like the others.

12

Fot. mat. promo.