Buñuel, Allen, Almodóvar, Scorsese, Tarantino – prawie każdy wielki reżyser ma w swoim portfolio film z prostytucją na pierwszym planie bądź choć w tle. Wybieramy 10 obrazów, które po prostu trzeba zobaczyć.
MAMMA ROMA
Włoska matka, która niewiele ma wspólnego ze stereotypową matroną. Ta jest prostytutką żyjącą w brudnej, zdemoralizowanej metropolii pełnej alfonsów, bandytów i złodziei. Mieszka w Rzymie – mieście burdeli i bazylik. W filmie Pasoliniego ściera się sacrum i profanum, gorzka erotyka i estetyka pożyczona z renesansowych obrazów.
MONSTER
Oskarowa rola Charlize Theron i historia prostytutki skazanej na śmierć za zamordowanie sześciu mężczyzn, którzy chcieli ją zgwałcić. Główna bohaterka Aileen od dziecka była maltretowana i wykorzystywana, dorastała w patologicznym środowisku, zaszła w ciążę zanim skończyła 13 lat. Film powstał na bazie faktów.
PIĘKNOŚĆ DNIA
Młoda Catherine Denueve jako piękna, dobrze sytuowana żona z wyższej klasy średniej. Tytułowa Piękność Dnia, choć zakochana w mężu, nie potrafi przełamać się, by uprawiać z nim seks. Niezaspokojenie rekompensuje sobie śmiałymi, brutalnymi fantazjami seksualnymi, a w końcu trafia na drogę prostytucji. Luis Buñuel miesza surrealizm z kinem psychologicznym doprawionym perwersją. Grzech ma niewinną, enigmatyczną twarz Denueve.
PRETTY WOMAN
Kto nie ma sentymentu do bajkowej historii XX wiecznego amerykańskiego Kopciuszka? Kto nie lubi przyjrzeć się jeszcze raz metamorfozie Vivian kupującej najdroższe ubrania na Rodeo Drive w Los Angeles i pofałszować śpiewając „It Must Have Been Love” Roxette? Julię Roberts i Richarda Gere’a można zobaczyć na ekranie zdecydowanie więcej niż raz.
WYSOKIE OBCASY
To nie jest film o prostytucji, ale z pewnością o kobiecości w różnych wymiarach. U Almodóvara przewija się korowód ekspresyjnych postaci – więźniarek, gwiazd ekranu, transwestytów. Jest i blond Bibianna Fernández w epizodycznej, ale wyrazistej roli prostytutki, która umyślnie trafia do więzienia, by być ze swoją destrukcyjną dziewczyną.
CHWAŁA DZIWKOM
Jedyny dokument w zestawieniu. Michael Glawogger odsłania kulisy funkcjonowania najstarszego zawodu świata w Tajlandii, Bangladeszu i Meksyku. Prostytutki u Glawoggera są bardzo różne – religijne, przesądne, zalotne, stare. Austriacki twórca ściera humor z brutalnym naturalizmem, wstrząsa widzem z łatwością, ale nie na siłę.
MOJE WŁASNE IDAHO
Dwójka młodych chłopaków. Jeden jest synem burmistrza, drugi wywodzi się nizin społecznych i poszukuje matki, która go zostawiła. Obydwaj trudnią się męską prostytucją. Jak nie trudno się domyślić: z zupełnie różnych powodów. Film Gusa Van Santa z Keanu Reevesem i Riverem Phoenixem w rolach głównych jest bezpardonowy, obrazoburczy, niepokojący, oscylujący na granicy dobrego gustu.
JEJ WYSOKOŚĆ AFRODYTA
Kto skrycie nie marzy o genialnym dziecku? A jak już uda się „wyhodować” takiego geniusza, to można połechtać sobie ego przeświadczeniem, że i rodzice są niczego sobie. Nowojorska para z filmu Woody’ego Allena może pochwalić się ponadprzeciętnie inteligentnym synem; tyle, że adoptowanym. Ojciec adopcyjny aka Allen postanawia znaleźć matkę dziecka, a ta okazuje się być… prostytutką.
Z ŻYCIA MARIONETEK
Prawie na koniec Ingmar Bergman i historia dramatycznego rozpadu pary znanej z filmu „Sceny z życia małżeńskiego”. Główny bohater, Peter, w napadzie furii morduje prostytutkę nazywaną Ka. Tymczasem żona Petera ma na imię Katarzyna i jak można się łatwo domyślić – nie jest to przypadkowy zbieg okoliczności.
MŁODA I PIĘKNA
Jak sam tytuł mówi główna bohaterka Françoisa Ozona jest młoda i piękna. Ale nie tylko: jest też introwertyczna, wycofana, sfrustrowana, pełna sprzeczności i spragniona wolności. Choć, podobnie jak bohaterka „Piękności dnia”, nie musi pracować jako prostytutka, by zarabiać na życie, robi to, bo po prostu ma na to ochotę.
Fot. youtube.com