Tworzysz modę konceptualną, a w swoich projektach wykorzystujesz nowe technologie. Jak wygląda twój proces twórczy, bo zapewne różni się on od sposobu pracy większości projektantów mody?

Pauline van Dongen: Nasz sposób pracy jest bardzo powtarzalny. Ciągle poszukujemy i badamy zachowanie materiałów na ludzkim ciele, aby znaleźć taki, który najlepiej współpracowałby z jego ruchami. Skupiamy się więc na interakcji pomiędzy odzieżą a jej użytkownikiem, biorąc pod uwagę także czynniki zewnętrzne, czyli otoczenie. Tego procesu nie da się opisać w linearny sposób. Jest to raczej eksperyment, który często zaskakuje. Jednym z najważniejszych aspektów naszej pracy jest to, aby szybko reagować na to, co widzimy. W procesie tworzenia musimy więc być elastyczni i umiejętnie dostosowywać swoje pomysły, a przy okazji rozbudowywać wiedzę. Pomaga nam to w podejmowaniu decyzji, zarówno tych świadomych, jak i intuicyjnych, i w ten sposób prowadzi do efektu końcowego. Nasz zespół jest multidyscyplinarny, dzięki czemu możemy patrzeć na wszystkie możliwości oraz wyzwania z różnych perspektyw. Wbrew pozorom nasza praca wymaga jednak także odwagi, szczególnie wtedy, gdy w naszych głowach powstają nowe pomysły. Najpierw pojawia się obraz w wyobraźni, zaczynasz robić pierwsze szkice, ale nie masz pojęcia, czy twój pomysł jest wykonalny i jak sprawić, aby był.

 

Wiem, że studiowałaś w Akademii Sztuk Pięknych w Arnhem, interesuje mnie jednak w jaki sposób rozwijałaś swoją wiedzę na temat technologii. Czy niezbędna jest znajomość nauk ścisłych, kiedy zajmujemy się tworzeniem wearable technology, a może wystarczy mieć wokół siebie dobrych specjalistów?

Nie mam zaplecza w tej dziedzinie wiedzy, ale od zawsze bardzo mnie interesowała i pociągała nauka, szczególnie fizyka i technologie. Często zdarza mi się angażować w coś, na temat czego nie mam bladego pojęcia, ale właśnie to sprawia, że ciągle mam ochotę się uczyć. Robię własne dochodzenia w internecie i staram się być dobrze poinformowana na temat najnowszych odkryć, w szczególności jeżeli chodzi o materiały. Ale nie ma co ukrywać, informatyk ze mnie żaden, nie jestem też inżynierem ani programistą. Mam jednak wiele szczęścia, bo otaczają mnie wspaniali ludzie, którzy dają ogromne wsparcie i wierzą w nasz zespół. Mimo wszystko cały czas staram się powiększać swoje kompetencje, chociażby po to, aby umieć zadawać właściwe pytania i skutecznie komunikować się ze specjalistami, z którymi współpracuję. Tak naprawdę bardzo dużo się uczę już w toku pracy. Pozycja outsidera ma jednak także plusy, mogę na przykład pokierować rozwojem wydarzeń w całkiem nowym i niespodziewanym kierunku. I to jest właśnie moment, w którym może zaistnieć prawdziwa innowacja. Czasami wymyślenie interesującego pomysłu jest równie trudne, co wytwarzanie odpowiednich warunków, aby go zrealizować.

 

Skoncentrujmy się na twoim najnowszym projekcie – SKYNFEEL™ APPAREL. Jak powstał pomysł, aby stworzyć strój sportowy z tego samego materiału, z którego wytwarza się prezerwatywy?

Zostałam zaproszona przez firmę SKYN aby stworzyć odzież sportową na podstawie materiału SKYNFEEL (poliizopren), ponieważ wykazuje on wiele użytecznych cech. Przede wszystkim jest bardzo cienki, lekki i elastyczny. Dzięki temu jest w stanie dobrze współpracować z ludzkim ciałem, nie ogranicza go i pozwala na ekspresyjne ruchy.

1 skyfeel pauline van dongen moda fashion 

Koncept SKYNFEEL™ APPAREL czerpie inspiracje z biomimikry, czyli procesów zachodzących w przyrodzie. W jaki sposób zostało to wykorzystane w zaprojektowanej odzieży sportowej?

Nasza koncepcja opierała się na idei, aby stworzyć strój, który pomoże skoczkowi skoczyć jak najdalej, dzięki czemu polepszy swoje wyniki. Materiał SKYNFEEL jest bardzo lekki i szczelny. Wyobraziłam sobie, że można by z niego stworzyć elementy, które wpłynęłyby na wytworzenie strumienia powietrza wokół ciała. W ten sposób sportowiec wzbiłby się w wyżej i zyskałby dodatkowy czas w powietrzu. Zaczęłam więc szukać inspiracji w naturze i nagle okazało się, że skrzydła ważki dostarczają rozwiązań do wprowadzenia naszych pomysłów w życie, a oprócz tego świetnie wyglądają.

 

Jak wygląda praca z materiałem używanym do produkcji prezerwatyw?

Poliizopren jest cieczą, co daje wiele możliwości na przetworzenie tego materiału. Testowaliśmy różne sposoby obróbki, takie jak rozpylanie lub zanurzanie w cieczy elementów o dziwnych kształtach. Mogliśmy na przykład zmieniać lepkość materiału, jego kolor, poziom przejrzystości. To była naprawdę świetna zabawa!

 

Specjalizujesz się w wearable technology. Czy praca nad SKYNFEEL™ APPAREL różniła się od poprzednich projektów?

Tak naprawdę nie różniła się znacząco. Praca z technologią nie oznacza dla mnie pracy z technologią elektroniczną per se. Często jest to po prostu próba tworzenia nowych wrażeń i doświadczeń, a te mogą być osiągnięte na różne sposoby. Już od dawna interesuję się dynamiką. Projekt, do którego zostałam zaproszona był idealną okazją do wykorzystania moich wcześniejszych badań z tego zakresu. Jedyną różnicą jest fakt, że projekt ten był abstrakcyjny, teoretyczny, podczas gdy moje prace zawsze staram się projektować w taki sposób, by można było je zintegrować z naszym otoczeniem i życiem codziennym.

 

Sport to ciągła walka o osiąganie lepszych wyników i przekraczanie własnych granic. Czy tworzenie odzieży sportowej, która pomaga nam w pokonaniu niektórych z nich to dobry kierunek?

Myślę, że ciągłe dążenie do osiągania czegoś lepszego i większego jest nieodłączną cechą ludzkiej natury, a sport, w którym stale pokonujemy fizyczne i psychiczne ograniczenia jest tego doskonałym przykładem. Nie powinniśmy jednak ślepo dążyć za możliwościami, które daje nam współczesna technologia. Powinniśmy ciągle zwracać uwagę na to, co zostało osiągnięte do tej pory i widzieć wartość i sens rzeczy, które nas otaczają. Myślę, że nadszedł czas aby nasze wybory, szczególnie jeżeli chodzi o odzież, były bardziej przemyślane i moralne, abyśmy mieli na przykład świadomość jak dana rzecz została wyprodukowana. W tym kontekście myślę, że powinniśmy większą wagę przywiązywać do jakości i trwałości wykorzystywanych materiałów.

Tłumaczenie: Anna Greszta

2 skyfeel pauline van dongen moda fashion

Fot. materiały prasowe