Gdy w 1921 uwielbiana już przez paryską klientelę projektantka mody spotkała rosyjskiego księcia i francusko-niemieckiego perfumiarza narodziła się zapachowa legenda. Perfumy, jakich nikt wcześniej nie stworzył, perfumy, które pachniały jak kobieta, nie jak kwiat – Chanel No. 5. Dziś, niemal sto lat później marce Chanel przyszło się zmierzyć z nie lada zadaniem. Piątka miała dostać nowe życie na miarę XXI wieku. Tak powstało Chanel No. 5 L’Eau!

 5 chanel 5 eau paris lily rose depp NEWCHANEL5 YOUKNOWMEANDYOUDONT

Ikona dobrego stylu i elegancji – Chanel No. 5. Ten zapach wprowadził świat perfum w nową erę. Połączył czystość ze zmysłowością, prostotę z cielesnością, jersey z futrem, kwiaty z aldehydami. Powstała pierwsza prawdziwie kobieca kompozycja i pierwszy zapach w rodzinie kwiatowo-aldehydowej. Sukces, który kompozycja Ernesta Beaux’a odniosła w oka mgnieniu trwa do dziś przenoszony z pokolenia na pokolenie kolejnych szykownych kobiet. Chanel No. 5 były zapachem modernistycznym – tym, czym w architekturze był Bauhausłączyły przeciwieństwa, wykorzystywały nowe składniki, odrzucały zastane schematy. Były jednymi z pierwszych perfum, gdzie na tak dużą skalę użyto dopiero co odkrytego składnika – aldehydów. To one sprawiały, że kompozycja unosiła się w powietrzu, buzowała jak szampan, zachwycała nieznaną dotąd świeżością. Pod chmurą aldehydów twórca ułożył zmysłowe kwiaty – różę, jaśmin i kwiaty ylang-ylang. Cielesności i ciepła kompozycji dodały piżmo, sandałowiec, mech dębowy i cyweta. Chroniona pieczołowicie przez markę receptura dotrwała do dziś, choć zainspirowała kilkukrotnie twórców do reedycji kultowego zapachu. W 1986 roku Jacques Polge stworzył Chanel No. 5 Eau de Parfum, a 22 lata później tchnął w oryginalną recepturę nowe życie pod postacią Eau Première.

1 chanel 5 eau paris lily rose depp NEWCHANEL5 YOUKNOWMEANDYOUDONT

Dziś, w 2016 roku, zadanie reinterpretacji sztandarowego zapachu marki powierzono synowi Jacques'a – Olivierowi Polge – który stworzył No. 5 L’Eau, zapach na tu i teraz i na zawsze. Nie lada to wyzwanie zmierzyć się z tak wielkim klasykiem, zapachem, który rozpoznawały, nosiły i kochały pokolenia kobiet na całym świecie. Jak Olivier Polge zmierzył się z tym monumentalnym zadaniem? Z jubilerską precyzją rozłożył oryginalną formułę na elementy pierwsze, by przeanalizować rolę każdego z cennych składników. Następnie złożył je z powrotem w całość, nadając kompozycji nową równowagę zdefiniowaną współcześnie rozumianą świeżością. Do głosu doszły więc aldehydy, ale uwspółcześnione, niemetaliczne, o zapachu pomarańczowej skórki i neroli. Pudrowość ustąpiła świeżości, akord drewniany stał się bardziej dynamiczny, a ylang-ylang bardziej zielony. Jaśmin – kluczowy kwiatowy składnik No. 5 – w nowej wersji jest lekki jak podmuch wiatru, a w bazie słodką wanilię zastąpiły cedr i wetyweria. Tak powstał zapach respektujący tradycję, ale osadzony tu i teraz i zwrócony ku przyszłości. L’Eau to kompozycja transparentna, świeża i radosna, przystosowana do gustów młodszego odbiorcy i łatwiejsza w noszeniu. Cytrusowe aldehydy musują na skórze szybko unosząc się i dając poczucie natychmiastowego odświeżenia. Pod nimi miękko szeleszczą kwiaty wpisane w DNA numeru 5 – płatki róż z chanelowskich pól w okolicach Grasse, powietrzny, lekki jaśmin i zielone złoto ylang-ylang. Prostota, świeżość i współczesność to leitmotivy nowego zapachu. Również w zakresie opakowania i flakonu, które przesiąknięte są duchem minimalizmu tak bardzo bliskiego sercu Coco Chanel. Ikoniczną sylwetkę flakonu No. 5 wytłoczono na zewnętrznym kartoniku-koszulce. Żadnych ozdobników – biel i struktura, prostota i lekkość. Pod nim znajdziemy klasyczne pudełko z czarnym numerem 5 i klasycznym obramowaniem. I w końcu znany flakon, ale tym razem iskrzący płynną jasnością. Transparentny korek idealnie zlewa się ze szkłem flakonu nie zaburzając w żaden sposób zamierzonego minimalizmu.  Minimalizmu, który nie jest jedynie zabiegiem stylistycznym, ale esencją elegancji i nieskrępowanej wolności kobiety Chanel.

3 chanel 5 eau paris lily rose depp NEWCHANEL5 YOUKNOWMEANDYOUDONT

 

4 chanel 5 eau paris lily rose depp NEWCHANEL5 YOUKNOWMEANDYOUDONT

Kampania reklamowa nowego zapachu jest dziełem szwedzkiego reżysera Johana Rencka. Spotykamy w niej młodą kobietę Chanel uosobioną przez Lily-Rose Depp. Myślicie, że ją dobrze znacie? Tak wam się tylko wydaje. Jest pełna niespodzianek. Swoją wielowymiarową osobowością idealnie wpisuje się we współczesne czasy. Jest w niej coś z kreatorki, coś z muzy i coś ze zwykłej młodej dziewczyny wpatrzonej w swojego smartfona lub roześmianej na kręcącym się diabelskim młynie. To dziewczyna, która wprowadza ikonę stylu we współczesność. To nowa Chanel.

Fot. materiały prasowe