Czas, w którym poznajemy głównego bohatera filmu, to okres między dzieciństwem a dojrzałością, moment, w którym jego ponadprzeciętna inteligencja zaczyna wyraźnie dawać o sobie znać i kieruje go w stronę odkrywania nowych światów, wchodząc jednocześnie w konflikt z wewnętrznym światem emocji, które towarzyszą dorastaniu. U progu opowiadanej na ekranie historii poznajemy chłopca, który mimo młodego wieku posiada już dojrzałą świadomość tego, że świat składa się przede wszystkim z relacji i to właśnie relacja z matką, a później także z ojcem, staje się osią, wokół której zbudowana jest cała fabuła filmu.

Bohaterowie doświadczają jednak tej relacji w różny sposób. Syn – w tej roli Staszek Cywka – jest wybitnie utalentowany i przygotowuje się do ważnego konkursu fizycznego. Znaczący dla całej opowieści jest obszar naukowych zainteresowań bohatera – fascynuje go teoria światów równoległych i możliwe między nimi połączenia… Nieodłączną towarzyszką jego naukowej drogi jest matka – Agnieszka Podsiadlik – która dyscyplinuje chłopca do wytężonej pracy, odmawiając mu zarazem zwykłych przyjemności wieku dorastania. Kiedy syn prosi ją o rolki (będące ważnym elementem na drodze do zdobycia uznania w grupie rówieśniczej), matka konsekwentnie odmawia, w trosce o dobry stan zdrowia syna, niezbędny dla wygrania konkursu. Zdaje się przy tym nie zauważać, że naukowe sukcesy nie są aż tak ważne dla samego chłopca, bo niezaspokojone pozostały w nim potrzeby znacznie bardziej podstawowe, z potrzebą akceptacji na czele. Akt troski trudno jest tu rozgraniczyć od autorytarnej opresji, bo główny bohater wcale nie chce określać się poprzez swoją odrębność, która tak bardzo imponuje matce.

2 krolewicz olch

Siła matczynego autorytetu jest jednak niewielka i chłopak zaczyna się buntować, rozpoznając, że matka jest przynajmniej jedno stadium wcześniej w dojrzałości niż on sam i ujawnia równie wielkie poczucie bezradności wobec świata. Oboje bohaterów dotyczy ten sam problem wykluczenia, choć na różnych poziomach. Samotna matka, zmagająca się z licznymi problemami, w chwilach mobilizacji robi jednak co może, aby zapewnić chłopcu dobry start i naprawić ich trudną relację. Sceny rozmów pomiędzy bohaterami są obrazem pełnym bliskości i bezwarunkowej miłości, z ich dialogów wydobywa się olbrzymie poczucie delikatności. Delikatność ta przerywana jest jednak wybuchami gniewu, typowymi dla tak intensywnych relacji, w których każda ze stron chce zatroszczyć się o drugą stronę najlepiej, jak potrafi. Próba sportretowania ich zmagań sprawia wrażenie poszukiwania odpowiedzi na pytanie o to, jak przejść przez okres dojrzewania nie tracąc jednocześnie silnych więzów łączących matkę z dzieckiem.

W klasycznej historii o męskim dorastaniu musi pojawić się także figura ojca, najlepiej niedostępnego i surowego. Tak też dzieje się w filmie Czekaja, w którym nieobecny wcześniej ojciec pojawia się nagle niczym deus ex machina. Choć z początku fakt ten zostaje przez głównego bohatera odrzucony, zauważamy szybko, że obok walki o niezależność jest w chłopcu melancholijna tęsknota za znalezieniem się pod wpływem silnego ojca, wyraźna potrzeba posiadania męskiego autorytetu. Stajemy się więc świadkami smutnej próby poszukiwania autorytetu w takich warunkach, w jakich jest to możliwe.

3 krolewicz olch

Bunt dorastającego bohatera zostaje zatem przedstawiony na tle okoliczności, które mają go po trosze wyjaśniać. Matka, która nie radzi sobie z własnymi problemami, nieobecny ojciec, agresja jako nieodłączna cecha otaczających chłopca relacji i wreszcie ponadprzeciętna inteligencja, która z jednej strony czyni go uważnym obserwatorem rzeczywistości, ale z drugiej strony staje się źródłem cierpień i niezgodny na wątpliwe moralnie zasady. Film Czekaja to refleksja o traumie dorastania i kryzysie tożsamości zobrazowana figurą chłopca, który mimo swojej ponadprzeciętnej umiejętności racjonalnego myślenia targany jest silnymi emocjami.

A silne emocje bohatera znajdują swoje odzwierciedlenie także w warstwie wizualnej filmu. Obrazy, które oglądamy na ekranie, należą do gatunku afektywnych i intensywnych, odwołujących się do sfery pragnień i lęków, przez co silnie oddziałują na widza i u wielu wzbudzić mogą naturalny opór. Ale to właśnie takie środki wyrazu doskonale współgrają z narracyjną warstwą filmu – dorosły świat, w który wkracza bohater, uderza w jego wrażliwość z równie brutalną siłą, co naturalistyczne ujęcia w widzów.

Tytułem zakończenia warto zauważyć, że choć bohaterowie przedstawieni przez Czekaja nie należą do tych, z którymi widzowie mogliby się łatwo utożsamić, opowiadają oni na wskroś uniwersalną historię o dziecięcej wrażliwości zderzonej z rzeczywistością, doskonałą w swojej prostocie opowieść o tym, jak stać się dorosłym i nie stracić wrażliwości. Król Olch” Goethego, cytowany wielokrotnie w filmie, to w końcu mroczna i gorzka ballada o śmierci chłopca.

1 krolewicz olch

„Królewicz Olch” na ekrany kin trafi 18 sierpnia. Redakcja „enter the ROOM” objęła patronat medialny nad tytułem. 

Fot. materiały prasowe